Junior hoeft niet alles te kunnen - Competentzijn 3

Competent zijn én blijven
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Junior hoeft niet alles te kunnen

Voorbeelden
Willem is junior bij een commerciële dienstverlener. Na een goede start kreeg hij in toenemende mate problemen met het halen van deadlines. De kwaliteit van zijn werk was ook niet altijd op het gewenste niveau. Zijn direct leidinggevende wilde hem 'tegen druk van boven in' niet laten vallen. Willem kreeg een tweede tijdelijke aanstelling van een jaar. Hoewel dat niet zo duidelijk werd gezegd, werd een extra jaar van proeftijd aangegaan. In dat jaar kreeg hij een coach om te werken aan basale competenties: je werk op tijd en met voldoende kwaliteit doen. Willem vond dat hij goed was ingewerkt. In werkelijkheid bleek dat men hem niet veel meer had verteld dan 'waar de potloden liggen' en 'hoe hij zijn urenlijstje moest inleveren'. Vragen deed hij weinig, want “je hoort toch te weten hoe het werkt als je hier al een jaar rondloopt”. De coach richtte de gesprekken op vragen als: Wat zijn de eisen die verlangd worden? Hoe werk je aan meerdere projecten tegelijk? Wat is redelijk om aan werk op je te nemen? Hoe kan je 'nee' zeggen zonder dat je daarmee ook een volgende keer buiten de boot valt? Ruim binnen het jaar was de situatie sterk verbeterd. Van een dreigend ontslag was geen sprake meer. Integendeel: Willem was weer die veelbelovende collega.


Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu